BILDEN AV BILDEN – En studie kring den nya obligatoriska gymnasiekursen, Estetiska Uttryck 50p
My degree project aims at finding out what upper secondary school teachers think the new course Estetiska Uttryck 50p should contain. The study highlights issues around decision-making on what content a new course should contain, how syllabuses are designed, and the difficulty of matching them against practical content of the classrooms.
Analysed within the framework of the dissertation is the syllabus for the previous course Estetisk Verksamhet 50p that was removed in 2011, the current syllabus for Year 9, in order for the new course to be built on with relevant knowledge, as well as syllabuses for all the current art courses.
The visual part of my degree project consists of a fictional draft on how a syllabus could look based on an analysis of previous syllabuses, as well as a draft on what possible course literature could look like.
VIEWS ON ART - A Study Around the New Compulsory Secondary Course, Estetiska Uttryck 50p
Studien syftar till att ta reda på vad verksamma gymnasiebildlärare anser att den nya obligatoriska kursen Estetiska Uttryck 50p bör innehålla. Studien belyser problematik kring beslutsfattning och avvägning om vilket stoffinnehåll en ny kurs ska innehålla, hur styrdokument utformas, samt svårigheten med att matcha styrdokument mot det praktiska innehållet i klassrummen.
Forskningsunderlaget som analyseras inom ramen för arbetet är tidigare styrdokument för kursen Estetisk Verksamhet 50p som plockades bort 2011, nuvarande styrdokument för årskurs 9, för att den nya kursen ska kunna bygga vidare med relevanta kunskaper, samt nuvarande styrdokument för samtliga bildkurser.
Arbetets gestaltande del består av ett fiktivt utkast på hur styrdokument skulle kunna se ut baserat på en analys av tidigare kursplaner. Samt ett skissartat utkast på hur en eventuell kurslitteratur i kursen skulle kunna se ut.