Product placement - Damaged goods in mint condition
Repetition and recognition are powerful tools. When something is repeated over and over it eventually grows to become standard, and after a while so normal that we stop reconsidering or even noticing it. It’s just there. And it becomes almost impossible to imagine something else. The same goes for most things, even pure lies. Trademarks are therefore repeated in infinity. And while we shake our heads wondering who these stupid ads are for, we all fill our homes with the same familiar products.
These works are a reaction on growing up and adapting in a nation dominated by economics, growth, individualism, success, competition, freedom of choice, anxiety, consumption, unattainable ideals, fear, suspicion and isolation as well as deeply rooted nationalistic, racist and patriarchal power structures. All in a nation where police officers and security guards work 24/7 to clean out the ones who security signs, alarms, surveillance cameras, barbed wire fences, ticket gates and other designs don’t manage to exclude. This is all part of a wider social development where the most vulnerable groups of society are being removed from public spaces and slowly erased from our consciousness. All in order to hide the rejected, and not bother profitable consumers.
Product placement - Damaged goods in mint condition
Upprepning skapar självklara sanningar. Upprepas något tillräckligt många gånger blir det till slut så vanligt att vi slutar ifrågasätta eller ens notera det. Det blir svårt att föreställa sig något annat än det vi ser varje dag. Samma sak gäller det mesta, även rena lögner. Varumärken upprepas därför ständigt. Och samtidigt som vi skakar på huvudet åt den korkade reklamen, fyller vi våra kylskåp, garderober och badrum med samma välbekanta produkter.
Dessa arbeten är en reaktion på hur det är att växa upp och försöka passa in i ett samhälle som styrs av ekonomiska intressen, tillväxt, individualism, framgång, konkurrens, valfrihet, ångest, konsumtion, ouppnåeliga ideal, rädsla, misstänksamhet samt väl bevarade nationalistiska, rasistiska och patriarkala maktordningar. Allt i ett land där poliser och väktare arbetar dygnet runt med att städa undan de som skyltar, larm, kameraövervakning, taggtråd, staket, tunnelbanespärrar och annan design inte redan lyckas stänga ute. Det är en del av en samhällsutveckling där redan utsatta grupper osynliggörs och körs bort från gemensamma utrymmen och offentliga platser. Allt för att inte besvära lönsamma konsumenter.