Utförligt och nyanserat
Compulsory and upper secondary school engage and stir emotions with their grading systems. Different systems have succeeded each other from the absolute grading system to the relative grading system, to be replaced by the goal and knowledge-related grading system we have today. The subject of visual arts have been forced to make way for the so called knowledge subjects in the last few years and the number of applicants to the Arts Programme has decreased most of all upper secondary school programmes.
Creative work has a lot of qualities that are difficult to measure objectively. The current knowledge requirements in the subject of visual arts lack concretion of what subject knowledge is required. Is it possible to make fair assessments, or is it up to each individual art teacher and their values? The investigation starts from a teacher perspective where active art teachers in compulsory and upper secondary school has been asked to describe their assessment practices. How are fair and equal assessments made of the students’ knowledge? What will happen to the subject of visual arts, and what qualities and knowledge are necessary to receive a grade A?
Utförligt och nyanserat
Grund- och gymnasieskolan engagerar och rör upp känslor med sina betygssystem. De olika betygssystemen har avlöst varandra från det absoluta betygssystemet till det relativa betygssystemet, till att gå över till det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet vi har idag. Bildämnet har behövt maka på sig för att ge plats åt de så kallade kunskapsämnena under de senaste åren och antalet sökande till estetprogrammet har minskat mest av alla gymnasieprogram.
Kreativt arbete har mängder med kvaliteter som är svåra att mäta objektivt. Dagens kunskapskrav i ämnet bild saknar konkretion av vilka ämneskunskaper som behövs. Går det att göra rättvisa bedömningar eller är det upp till varje bildlärare och dennes värderingar? Undersökningen utgår från ett lärarperspektiv där verksamma bildlärare på grund-och gymnasieskola har fått beskriva sin bedömningspraktik. Hur görs rättvisa och likvärdiga bedömningar av elevernas kunskaper? Hur ska det egentligen gå för bildämnet och vilka kvaliteter och kunskaper är nödvändiga för att få betyget A?