The Drawing Teacheress – A Monument
What may be possible, possibly inevitable, non-happening, not any more, changed, and happening.
A social room. A physical space. A time.
Materials, ideas, practices, theories. For and by whom? When?
During the revolts around 1968, students at Konstfack’s Teacher Institute of Drawing deposed their headmaster. They managed to put through their choice of a new rector, which was opposed by Konstfack’s board. These events also contributed in part to a new staff of teachers. The aim was to change the educational focus. New subjects were introduced.
Involved persons describe a time of rebellion; common meetings with polarized, loud discussions. What happened to drawing as an idea and practice during these years of revolt? Read more in my essay abstract.
In memory of art teachers through history who taught thinking with the hand, observing reality, fantasy construction and fundamentals of engineering, expressions of the innermost unspeakable, decoration for pleasure or adaptation, disclosure of manipulative communication…
Teckningslärarinnan - ett monument
Det kanske möjliga, det möjligen oundvikliga. Det som inte händer. Vad som sker.
Ett socialt rum. En fysisk plats. En tid.
Material, idéer. Praktiker, teorier. För och av vilka? När?
Under revoltvågen kring år 1968 avsatte studenter på Konstfacks teckningslärarinstitut sin rektor. I syfte att förändra undervisningen fick de igenom val av en ny rektor som Konstfacks styrelse motsatt sig, något som också bidrog till en delvis ny lärarkår. I samband med detta gjordes utbildningen om och nya ämnen infördes.
Inblandade beskriver en tid av uppror med stormöten då polariserade, högljudda diskussioner fördes. Omstruktureringen bidrog bland annat till att teckningsämnet år 1980 bytte namn till bild. Vad hände egentligen med teckning som idé och praktik under revolt-åren? Om det kan du läsa i min uppsats.
Till minne av historiens teckningslärarinnor som undervisat generationer i att tänka med handen, att iaktta verklighet, fantasikonstruktion och grunder i ingenjörskonst, uttryck av det innerst outtalbara, dekoration för njutning eller anpassning, avslöjande av manipulativ kommunikation…