Style consumption before production
At two workshops, students from upper secondary school have worked with and held dialogues about fashion, starting from their own wardrobes. Through practical work, the participants have been challenged to re-evaluate and update the qualities of an item of clothing and through dialogue they have visualised individual and collective patterns of consumption. From their own experiences, they have discussed the item’s relation to the style and the self, and how that relationship changes over time and in different situations.
The quick turns of fashion makes the power of consumption visible, but if fashion can be the opportunity to consume styles, identities and change, there may be cause for fashion to be consumed without new production. Instead, consumption can occur by recreating or renegotiating the significance of an item.
The focus of the investigation lies with the verbal and tactile statements that the participants produced based on questions of consumption, sustainability, style and the creation of identity.
The visitor is invited to investigate these questions through practical work with items of clothing.
Stilkonsumtion framför nyproduktion
Vid två workshop-tillfällen har gymnasieelever arbetat med och samtalat om mode med utgångspunkt i sina egna garderober. Deltagarna har genom praktiskt arbete utmanats till att omvärdera och uppdatera ett plaggs egenskaper och genom samtal synliggjort individuella och kollektiva konsumtionsmönster. De har utifrån egna erfarenheter diskuterat plaggets relation till stilen och jaget, och hur den relationen förändras över tid och i olika situationer.
Modets snabba svängningar synliggör konsumtionens kraft men om mode kan vara en möjlighet att konsumera stilar, identiteter och förändringar är det motiverat att mode kan konsumeras utan nyproduktion. Istället kan konsumtion ske genom att omskapa eller omförhandla den meningsbärande betydelsen hos olika plagg.
Undersökningens fokus ligger vid de verbala och taktila utsagor som framkommit med deltagarna utifrån frågor om konsumtion, hållbarhet, stil och identitetsskapande.
Besökaren inbjuds att själv undersöka dessa frågor genom praktiskt arbete med plagg.